Nie warto robić sztuki dla sztuki. Dobra strona musi być nie tylko ładna, ale również spełniać odpowiednie funkcje. Na co zwrócić uwagę, gdy zlecasz realizację strony lub gdy planujesz zrobić ją sam? Przeczytasz w artykule.
STRATEGIA I CEL
Tworząc nową markę i stronę internetową zacznij od przemyślenia kilku aspektów:
- Zdefiniuj odbiorców oraz cel, jaki ma spełniać strona. Czy ma pełnić funkcje pozyskania danych, informacyjne, pobranie materiałów czy też inne? Sama chęć posiadania strony, ponieważ wszyscy ją mają, to jednak zbyt mało. Te priorytety będą miały wpływ na całą zawartość oraz konstrukcję strony.
- Jak powinna się ona komunikować, jakiego języka używać, jakie skojarzenia ma wywoływać. Na bazie tej wiedzy dobierana jest kolorystyka oraz używane kształty. Bo zupełnie inne elementy i kolory będą przydatne w marce medycznej, a zupełnie inne dla marki wędlin tradycyjnych.
- Określ wartości, jakie ma reprezentować. Dobrze zbudowana marka ma osobowość i określone cechy zbliżone do ludzkich, posiada też swoje indywidualne wartości.
Więcej o strategii i celu przy tworzeniu stron internetowych przeczytasz w tym artykule.
PRZEJRZYSTOŚĆ I NAWIGACJA
Strona powinna być maksymalnie intuicyjna i przejrzysta. Należy zaplanować odpowiednią jej nawigację, czyli to, w jaki sposób odbiorca będzie się po niej poruszał.
Na wewnętrzną strukturę strony internetowej składa się między innymi:
- przejrzyste menu,
- odpowiedni układ strony,
- podział na kategorie i podkategorie
- odpowiednia hierarchia treści,
- linkowanie z artykułów blogowych do produktów i odwrotnie,
- nawigacja okruszkowa.
WARTOŚCIOWE TREŚCI
Odpowiedz sobie na bardzo ważne pytanie. Po co użytkownik ma wchodzić na Twoją stronę i właściwie, dlaczego miałby w ogóle na niej zostać?
- Odbiorcy spędzają coraz mniej czasu na stronach, dlatego należy ich odpowiednio zainteresować, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zapoznają się z Twoją ofertą.
- Dobry wpis na blogu może generować ruch na stronie internetowej nawet przez lata.
- Treści powinny być dostosowane do grupy docelowej.
- Dawaj odpowiedzi i ciekawe informacje, a nie rozczarowujące treści.
ZAUFANIE
W ciągu kilkunastu sekund od momentu wejścia na stronę użytkownik podejmuje decyzję czy na niej zostanie. Strona musi budzić zaufanie i rozwiewać wszelkiego rodzaju wątpliwości.
Dodaj jasne dane kontaktowe i zapewnij wsparcie. Umieść na stronie wszelkie niezbędne informacje, a także opinie potwierdzające Twoje kompetencje. Zadbaj o bezpieczeństwo transakcji oraz użytkowników Twojej strony w sieci. Pokaż swoją osobę lub zespół, niech wszyscy wiedzą, kto po drugiej stronie łącza o nich dba.
Dobrym pomysłem jest prowadzenie bloga. Poza zaufaniem odbiorców, które budujemy, pełni też inną bardzo ważną funkcję – pomaga podczas pozycjonowania strony.
DOSTOSOWANIE POD SEO
O co trzeba zadbać, aby strona była dobrze widziana przez wyszukiwarki?
- Unikalne teksty interesujące dla czytelnika, ale także optymalne dla robotów,
- „lekkie” grafiki,
- niewielka ilość wtyczek, które mogą obciążać stronę,
- linki wewnętrzne,
- odnośniki do social media,
- słowa i frazy kluczowe,
- segmentacja nagłówków,
- strona musi być responsywna. Czyli dostosowana również pod urządzenia mobilne takie jak telefony czy tablety,
- optymalizacja prędkości ładowania się strony,
- aktualizacja zawartości w przydatne informacje,
BEZPIECZEŃSTWO
Certyfikat SSL – którego zadaniem jest poświadczenie wiarygodności domeny oraz jej właściciela. Posiadając certyfikat mamy pewność, że przesyłane dane są szyfrowane.
Aktualizacje WordPress, wtyczek i innych elementów. Brak tych działań spowoduje narażenie strony na ataki hakerów i utratę danych.
Skomplikowane hasła. W roztropny sposób wybieraj na stronę wszelkie hasła i loginy.
Twórz kopie zapasowe. Firmy hostingowe tworzą swoje własne kopie zapasowe. Jeżeli Twój dostawca jest zaufany, to nie masz co się o to martwić. Jednak, mimo wszystko, dobrze jest cyklicznie wykonywać kopie zapasowe na własną rękę.
CO JESZCZE?
Hosting i domena. Ważne aby wybrać dostawcę, który posiada dobry support. I nie trzeba przy tym przepłacać.
CMS (System zarządzania treścią) Jeżeli zdecydujesz się zostać administratorem Twojej strony internetowej, zamiast zlecać to agencji, koniecznie dowiedz się jak wyglądać będzie panel administratora i czy sam będziesz mógł edytować treści.
Jakich dodatkowych funkcji będziesz potrzebować? Może wersje językowe, wyszukiwarka, newsletter, formularz kontaktowy, galeria zdjęć, blog firmowy, formularz zgłoszeniowy, powiązanie strony ze sklepem internetowym, ilość podstron itd.
Komunikaty, kolorystyka oraz zdjęcia zamieszczone na stronie muszą być spójne np. sprzedając części samochodowe nie będziemy pisać o pielęgnacji dłoni i ustawiać dominującego koloru jako różowy.
Przejrzyste i proste formularze na stronie. Im mniej danych do wprowadzenia ma użytkownik, tym większe prawdopodobieństwo, że go wypełni.
Adres strony musi być prosty i łatwy do zapamiętania.
A gdy strona jest już gotowa należy ją dodać do Google Search Console.
Dobra strona internetowa pomoże zbudować wizerunek Twojej marki, a co za tym idzie, może odmienić oblicze twojego biznesu. Jest Twoją wirtualną wizytówką. Zwiększy sprzedaż, zminimalizuje koszty lub poprawi jakość obsługi klienta, a także wesprze rozwój firmy. Dzięki niej Twojej produkty czy usługi mogą trafić do szerokiego grona odbiorców.