Strategia marki – co to takiego
Strategia marki to nic innego jak kompleksowy plan działania nastawiony na określony, długofalowy cel.
Być może lubisz jazdę autostopem i niepewność, gdzie kolejnego dnia wylądujesz, jednak dla biznesu, który ma być miejscem przynoszącym konkretne pieniądze, lepiej nie zostawiać wszystkiego przypadkowi.
I do tego właśnie potrzebna jest nam strategia. Abyśmy z góry określili gdzie jesteśmy dzisiaj, a gdzie mamy być za parę miesięcy za rok czy trzy lata.
Strategia marki powinna być spójna, a strategia strony internetowej musi być jej widocznym efektem.
Tworzenie strategii marki i strony www
Dobrze zbudowana strona musi spełniać założenia strategii marki. Powinna być spójna stylistycznie, emocjonalnie, kolorystycznie i graficznie.
W strategii powinniśmy określić, w jaki sposób marka powinna się komunikować, pokazać wartości jakie ma reprezentować, skojarzenia które ma wywoływać. I to wszystko musi znaleźć uzewnętrznienie właśnie na stronie internetowej, w social mediach czy też innych kanałach, w których planujemy być widoczni.
Moment tworzenia strategii jest najlepszy na określenie tego, jak ma Cię postrzegać klient, na określenie emocji, jakie będzie wzbudzała twoja marka.
Podczas budowy strategii marki początkowo określmy cel długoterminowy, na jego bazie tworzymy cele szczegółowe, oraz szczegółową identyfikację wizualną. Pamiętając, że każdy kolor i każdy kształt zupełnie inaczej oddziałuje na świadomość.
Dobrze zbudowana strona musi spełniać założenia strategii marki. Powinna być spójna stylistycznie, emocjonalnie, kolorystycznie i graficznie.
Od czego zacząć?
Określ gdzie jesteś obecnie, a gdzie chciałbyś być za parę lat. To bardzo ważne, aby dokładnie określić wszystkie współczynniki. Dobrze określone pozwolą na monitorowanie w jakim stopniu nasze działania przybliżają nas do celu.
Zdefiniuj swojego klienta idealnego. Nie ograniczaj się tylko do prostych danych demograficznych typu mężczyźni 25 – 45 lat mieszkający w dużych miastach. Skorzystaj z kluczowych momentów i określ w jakiej sytuacji jest klient, który jest gotowy od Ciebie kupić? Gdzie się znajduje? Co go napędza?
Ustal miejsca, w których znajdują się Twoi klienci idealni. Rozpisz kanały offline i online i stwórz szczegółową listę.
Zdefiniujmy cel, jaki ma pełnić strona
Wbrew pozorom nie jest to takie proste zadanie. Wymaga dogłębnej analizy. Przyjrzyjmy się przykładowym celom, które może realizować strona internetowa dla naszego biznesu.
- Generowanie leadów,
- zwiększanie konwersji leadów,
- zdobywanie potencjalnych klientów,
- ponowne zaangażowanie obecnych klientów,
- zwiększenie sprzedaży,
- budowanie marki jako eksperckiej
- ocena i wsparcie zespołu sprzedaży,
- podniesienie satysfakcji klienta,
- wsparcie obecnych i potencjalnych klientów,
- optymalizacja zarządzania i aktualizacji strony,
- automatyzacja zadań,
- redukcja kosztów,
- rekrutacja pracowników,
- wsparcie obecnych zatrudnionych
- pozyskanie danych,
- ma pełnić funkcje informacyjne,
- ma generować pobranie materiałów,
- czy też inne.
Więcej na temat ustalania celów przeczytasz już wkrótce w artykule: „Model SMART – czyli jak sprytnie i optymalnie ustalać cele biznesowe.”

Archetypy marki co to takiego i do czego mogą Ci się przydać.
Archetypy to nic innego, jak gotowe, dokładne wzorce różnych typów osobowości i zachowań. Są wspólne dla ludzi, jak i dla marki. Dzięki nadaniu poszczególnych cech marce jest znacznie łatwiej przewidzieć, w jaki sposób będą wobec niej zachowywać się odbiorcy. Poszczególne archetypy niejako „wymuszają” pewne zachowania wobec brandu. Ta wiedza jest bardzo przydatna specjalistom z zakresu marketingu.
Pomagają nie tylko w komunikacji z odbiorcą, ale także pomagają marce się wyróżnić i otworzyć jej nowe drogi rozwoju.
Archetypy mają bardzo złożone korzenie wywodzące się z psychologii. A sama marka, marketing i reklama z psychologią ma wiele wspólnego.
Więcej na temat archetypów, przeczytasz w kolejnym artykule.